Advent

Frågorna

Predikan hållen i Söderkyrkan Skellefteå 17 december 2023 3:e advent

Matteus 11:1-11

När Jesus hade avslutat befallningarna till sina tolv lärjungar gick han därifrån för att undervisa och förkunna i städerna där omkring.

Johannes fick i sitt fängelse höra om Kristi gärningar, och han skickade några av sina lärjungar för att fråga honom: »Är du den som skall komma, eller skall vi vänta på någon annan?« Jesus svarade dem: »Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: att blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull.«

När de hade gått började Jesus tala till folket om Johannes: »Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? Nej. Vad gick ni då ut för att se? En man i fina kläder? Men de som bär fina kläder finns i kungapalatsen. Vad gick ni då ut för att se? En profet? Ja, och jag säger er: en som är mer än profet. Det är om honom det står skrivet: Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för dig. Sannerligen, ingen av kvinna född har trätt fram som är större än Johannes döparen, men den minste i himmelriket är större än han. 

Johannes hamnar i fängelse efter att ha kritiserat Herodes, kungen. I fängelset får han så höra berättas om vad Jesus gör vilket får Johannes att bli fundersam. Han blir tvungen att skicka sina lärjungar för att fråga: ”Är du den som ska komma eller ska vi vänta på någon annan?” Egentligen är det en jättekonstig fråga. Det är allt det fantastiska Jesus gör som får Johannes att fråga, som får honom att tveka och tvivla. Men, borde inte allt detta fantastiska han får höra i stället gjort det tydligt för Johannes vem Jesus är? Vad hade Johannes för bild egentligen av den Messias han väntade på? Som han banade väg för?

Om vi läser om Johannes verkar han ha varit ett tämligen eldfängd, kanske till och med enligt somliga, extrem predikant. Klädd i kamelhårskläder. Hans åt gräshoppor och vildhonung, bodde ute i vildmarken. I likhet med de flesta av Gamla testamentets profeter var han nog inte riktigt som alla andra.

Och vad predikade han?  ”Huggormsyngel, vem har sagt er att ni kan slippa undan den kommande vreden?” Det var hans budskap till fariséerna. ”Redan är yxan satt till roten av träden. Varje träd som inte bär god frukt skall huggas bort och kastas i elden.”  Han talade om dom och eld som aldrig slocknar. Om den kommande Messias sa han: ” Han har kastskoveln i handen och ska rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”

Om det här är vad Johannes tänkte om den Messias som skulle befria judarna så är det kanske inte märkligt att han blir förvirrad när han får höra vad Jesus undervisar om och vad Jesus gör.

Blinda ser och lama går, spetälska blir rena och döva hör, döda står upp och fattiga får ett glädjebud. Det var väl ändå inte vad Messias skulle göra??? Skulle inte han kasta ut romarna och ta itu med alla onda människor? Skulle inte Messias göra så att judarna äntligen skulle få leva i frihet i sitt eget land?

Vem är denne Jesus egentligen?

Jesu svar till Johannes är hämtat från profeten Jesajas bok. Texter om den stora dagen då Israels Gud ska besöka sitt folk med räddning och och rening men Jesus nämner till skillnad från Johannes inget om dom och straff.

Det är som att Jesus vill säga till Johannes: Hör och se! Guds rike är här, det kommer genom allt jag gör men Johannes, det är inte som du tror att det ska vara!

Johannes trodde att Messias skulle komma med en yxa i högsta hugg men Jesus kom med utsträckta händer, helande händer, upprättande händer. Jesus kom till de minsta, de ringa.

Blinda, lama, spetälska, döva, döda och fattiga.

Verkligen inte samhällets elit! Snarare sådana som ingen vill vara med. De spetälska var dessutom så orena att de inte fick vara bland andra människor överhuvudtaget och definitivt inte besöka templet!

Omsorgen om dessa är vad som karaktäriserar Guds rike. Omsorgen om dessa är tecknet på att Jesus är Messias! Inte makt och våld.

Förstår vi hur radikalt detta budskap är?

Jesus är så helt tvärtemot vad som värderas högt också i vårt samhälle. Jag tänker ibland att vi  inte förstår hur revolutionerande Bibelns budskap faktiskt är!

Från Bibelns början till dess slut finns omsorgen om de minsta i samhället som en stark röd tråd. Gång på gång på gång påminner Gud sitt folk om att de ska leva rätt och rättfärdigt vilket innebär rätta relationer till alla människor på alla nivåer. Det innebär omsorg också om samhällets minsta. Främlingen, änkan, den faderlösa och den fattige nämns så många gånger i Gamla testamentet.

Vad som också är väldigt tydligt är att Gud inte väljer efter mänsklig duglighet. Många av Bibelns huvudpersoner är tämligen misslyckade i vad de företar sig men ändå är det dem Gud väljer. Det är både jättekonstigt och jättefascinerade. Otroligt befriande!

Visst finns det andra texter i Bibeln som säger andra saker, det ska vi vara ärliga med, texter som är svåra att ta till sig. Dock så finns det helt klart en slags motberättelser som är så spännande att upptäcka. Det finns en underström av berättelser om hur Gud möter dem som inte alls hör till de utvalda och låter dem få vara till välsignelse på olika sätt. Min favoritperson är Hagar. Slavflicka från Egypten. Utnyttjad av Abraham och Sara. Utkörd i öknen där hon möter Gud. Där blir just hon, en icke-person, den första och jag tror enda, i Bibeln som ger Gud ett namn. Seendets Gud.

Det finns ett annat välkänt exempel, aktuellt nu i juletid om hur Gud väljer på ett annorlunda sätt och det handlar om Maria, Jesu mor.  Kristendomen anses ofta vara en patriarkal religion och historiskt har det varit så. Men varifrån har Jesus fått sin mänsklighet, sitt mänskliga DNA? Jo, från en kvinna, från en obetydlig ung flicka i det ockuperade Juda, en avkrok. Det är en otroligt inkluderande insikt som är värd att fundera på!

Salig är den som inte kommer på fall för min skull, sa Jesus. Jag tror att han menar att vi ska se till så att vi tar beskrivningen av honom på allvar så att vi inte gör honom till någon annan än den han är. Att vi inte gör honom mer tillrättalagd än han är. Mindre radikal än han är.

Om Jesus hade varit en krigarkung hade han förmodligen befriat Johannes ur fängelset. I stället blev Johannes halshuggen. Och kanske kan vi ibland känna igen oss i Johannes upplevelse och i hans frågor där i fängelset.  Vi vill så gärna att Jesus ska uppfylla våra drömmar, våra behov, lösa våra problem, men så kanske det inte blir inte så. Saker i livet går sönder. Allting ordnar sig inte. Så varför ska vi följa Jesus om det inte finns några garantier att livet blir bättre?

Kanske finns de dem som hellre vill följa en Gud som kommer med pompa och ståt, som vänder sig till de starka. Som använder sig av maktens språk.

Men för mig talar berättelserna om hur Jesus möter de svaga och små så starkt. Också berättelserna i Gamla testamentet om hur Gud använder helt otippade människor för sitt goda syfte gör att jag faktiskt vill följa denne Guds son,  Jesus. Även om livet inte alltid är som jag skulle vilja. Även om allting inte ordnar sig.

Det är något som är så otroligt befriande med beskrivningen av Guds och Jesus bemötande och handlande med människor. Som gör att jag åtminstone ibland  kan andas ut och slappna av mitt i det som ibland är kaotiskt.

Johannes hamnade i fängelse som han aldrig kom ut ifrån men han fick ändå ha en otroligt stor betydelse. Han banade väg för Jesus.

Vi kan alla på vårt sätt bana väg för Jesus. Visa att han är värd att följa, inte för att vi får en massa fördelar, utan för att han är den han är. Kärlek och barmhärtighet.

Johannes frågade: Är du den som ska komma eller ska vi vänta på någon annan? Lärjungarna frågade varandra när Jesus stillat stormen: Vem är han? Det är som att de inte vågar ställa frågan direkt till Jesus utan frågar varandra istället.

Men kanske är det en fråga vi ibland likt Johannes behöver våga ställa direkt till Jesus;

Vem är du? Vem är du på riktigt bortom mina föreställningar om hur du borde vara.

Var är du? Var är du mitt i det som är mitt liv?

Hur möter du mig här och nu idag?

Och jag tror att om vi frågar, om vi vågar, så svarar han oss precis som han svarade Johannes. På ett eller annat sätt får vi svar.

Det är vad jag tror att den här texten vill säga oss idag. Likt Johannes får vi fråga i stället för att försöka tänka ut på egen hand när vi inte förstår. Vi får fråga Jesus direkt.

Jesus, vem är du för mig?

Så får vi lyssna in svaret och också läsa berättelserna om honom och hur han bemötte människor och sedan låta allt detta forma vår bild av vem han är och forma vår relation till honom.

Vi ber:

Tack att du är en Gud som bryr sig om dem som ingen annan bryr sig om, att du är en Gud som kommer med utsträckta, helande och upprättande händer.

Jag ber dig Jesus att du här och nu ska visa vem du är i just vårt liv. Visa oss hur du finns nära oss var och en. Gör våra sinnen öppna så att vi kan förnimma din närvaro här nu i kyrkan men också i vårt vanliga vardagliga liv.

Amen

1 Comment

  1. ????️Tack för ordet Kristina! Så befriande och hoppfullt, jag önskar dig och din familj en riktigt God och Välsignad julhelg./ Karin

Lämna en kommentar om du vill!